Inspiratie
‘Impact meten als kompas: de aanpak van Het Theezaakje
“Ik hoop dat de waarde die we via impactmeting zichtbaar maken, in de toekomst ook financiële waarde krijgt,” vertelt Hidde Blom gepassioneerd. “Als je thee bij ons koopt, koop je geen zakje blaadjes. Je investeert in iemand die weer mee kan doen.”
De van huis uit maatschappelijk werker startte 10 jaar geleden met Het Theezaakje in Nijmegen. Onder zijn leiding groeide het bedrijf uit tot een sociale onderneming die ontwikkeltrajecten aanbiedt aan mensen met psychische of lichamelijke uitdagingen, mensen met een autismespectrumstoornis, of mensen die na een burn-out of langdurige depressie weer op zoek zijn naar hun plek in de maatschappij. “We helpen mensen hun draagkracht te vergroten. Door ze te begeleiden in hun eigen tempo, met behoud van hun uitkering. Soms begeleiden we iemand meerdere jaren. We gebruiken de tijd die nodig is”
Wat Het Theezaakje uniek maakt, is de mensgerichte aanpak. De deelnemers worden niet afgerekend op snelheid. Ze krijgen ruimte om op hun eigen manier stappen te zetten. “Alle deelnemers hebben er zelf voor gekozen om bij ons te werken. Ze komen uit zichzelf, omdat ze zélf iets willen veranderen. Dat maakt alle verschil.”
Effect structureel meten
De vraag wat het Theezaakje oplevert voor de mensen die er werken, hield Hidde al vroeg bezig. Niet omdat hij er direct op werd afgerekend, maar omdat hij het wilde weten. “We zijn al jaren geleden begonnen met het meten van sociale impact,” vertelt hij. “Tijdens een leergang sociaal ondernemen aan Nyenrode kwam ik in aanraking met de ‘Theory of Change’. Dat heeft mij ertoe aangezet om ons effect structureel te meten.”
Het Theezaakje meet drie keer per jaar verschillende zachte waarden: zelfvertrouwen, zelfwaardering, sociale vaardigheden, tevredenheid over het sociale netwerk en werkgeluk. Het meten van impact is in dat proces geen einddoel, maar een kompas. Een manier om scherp te blijven, bij te sturen en steeds beter te doen wat écht helpt. “Het mooiste is,” zegt Hidde, “dat we in cijfers kunnen onderbouwen wat we in de praktijk allang voelden. Dat mensen groeien, ze verder komen en weer geloven in zichzelf.”
De resultaten van de metingen worden niet alleen gebruikt om individuele begeleiding bij te sturen, maar ook om het beleid van Het Theezaakje als geheel te toetsen. “Het dwingt ons om keuzes te maken die écht bijdragen aan wat we willen bereiken. Als we zien dat bijvoorbeeld het sociale netwerk weinig verbetert, dan gaan we kijken: ‘Kunnen we hier meer op inzetten?’ Misschien meer gezamenlijke activiteiten organiseren of teamuitjes. Iets waardoor mensen zich echt verbonden voelen.”
Resultaten met een menselijk gezicht
Hoewel fondsen en gemeenten vaak meer geïnteresseerd zijn in harde uitstroomcijfers, gelooft hij in de waarde van de zachtere kant van impact. “Beleidsmedewerkers willen aantallen: honderd mensen naar werk. Maar wat is daar de route naartoe? Meer zelfvertrouwen is misschien lastig in Excel te vatten, maar essentieel om die stap te kunnen zetten.”
Daarom is Het Theezaakje ook bezig met een bredere beweging om die waarde zichtbaar te maken. Via de coöperatie Tosss, een netwerk van sociale ondernemers, wordt er gewerkt aan een gezamenlijke impactmeting. Het idee: niet alleen per organisatie meten, maar ook de gezamenlijke slagkracht van het netwerk in beeld brengen. “Niet alleen voor onze eigen legitimatie, maar ook om te laten zien wat dit hele netwerk de maatschappij oplevert.”
Meer weten of demo aanvragen?
Wil je weten wat Servates kan betekenen voor de sociale organisatie waar jij werkzaam bent? Neem dan contact met ons op. Onze medewerkers staan je graag te woord!
